نوشته های شخصی اسماعیل بابائی

دل نوشته، ترجمه، و هرچه به ذهن متبادر شود....

دل نوشته، ترجمه، و هرچه به ذهن متبادر شود....

نوشته های شخصی اسماعیل بابائی

1- همیشه گرفتار آلزایمر و فراموشی شدن نگرانم می کنه. اتفاقات زیادی هر روز در اطراف میفته و مطالب مختلفی یا ترجمه میکنم و یا این طرف و اون طرف باهاشون برخورد می کنم که به نظرم جالب میاد. وبلاگ صندوق امانات خیلی خوبیه.
2-دونستن نظرات دیگران سوای مثبت و منفیش، تعریف یا تخریبش، باعث پیشرفته

طبقه بندی موضوعی

مطلب فراسوی مرزهای ماهنامه همآوا شهریور 92

چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۳۶ ب.ظ

 

Description: http://www.statelibraryofiowa.org/ld/a-b/as/adultservs-images/ala-logo/image

ایده های نمونه جهت برنامه ریزی: به نمایش گذاشتن گستردگی منابع کتابخانه شما (بخش اول)

انجمن کتابداران آمریکا (ALA) دارای پنج حوزه عمل کلیدی است که ماموریت آن را به سمت و سوی ترویج بالاترین خدمات کتابخانه ای و  دسترسی به اطلاعات برای عموم مردم سوق می دهد. این حوزه عملهای کلیدی روشی کامل و بی نقص برای سازماندهی یک سری از فعالیت ها می باشد.

پیشنهادات برای برنامه ریزی هر کدام از این پنج حوزه عمل در این نوشتار مورد بحث قرار گرفته است. برنامه ها و نمایش های مربوط به این حوزه های عمل کلیدی نیز می تواند به عنوان پشت صحنه فعالیت های کتابخانه ای کمک کنند.[1]

"سواد اطلاعاتی" در قرن بیست و یکم

تلاش ها و اقداماتی را که در کتابخانه خود انجام می دهید در اشکال مختلف من جمله "سواد اطلاعاتی" برجسته کنید:

  • مطالعه خانواده ها در کنار هم در کتابخانه شما

از برنامه شبانه مطالعه دسته جمعی اعضای خانواده ها در کنار یکدیگر حمایت کنید. فضای مجهزو مناسبی را در کتابخانه تعبیه کنید که والدین به مطالعه خانوادگی در کتابخانه در کنار اعضای خود تشویق و ترغیب شوند.به والدین مطالعه در منزل و با صدای بلند برای کودکان خواندن را آموزش دهید.

  • انجمن مطالعه کنندگان را کتابخانه خود ایجاد کنید.

از سازمان ها و اشخاص مانند دانشگاه ها، مدیران مدرسه، مجموعه های خدمات رسان در حوزه بهداشت، سازمان های سواد آموزی، کتابفروشی ها، برنامه های تدریس خصوص بعد از مدرسه، هیئات مذهبی، کسب و کار های محلی جهت عضویت در انجمن خود دعوت نمایید تا به ترویج مطالعه اعضا کمک نمایند. میهمانان خود را با منابع موجود در کتابخانه آشنا کنید و از طریق شیوه  "بارش مغزی" آنها می توانند به شما در ترویج سطح مطالعه کمک کنند. 

  • "سواد اطلاعاتی یک راه زندگیست" در کتابخانه شما

کلاس هایی جهت ترویج مطالعه ویزه بزرگسالان و خانواده ها راه اندازی کنید تا از این راه به مردم یادآور شوید که کتابخانه منبع و مرجعی برای تمام طول زندگی و مادام العمر است. کلاس های توجیهی و اطلاع رسانی درباره سازمان های سوادآموزی محلی فراهم آورید.

 

  • پاسخ نهایی شما در کتابخانه شما

 در کتابخانه "جام کتابخانه" (شبیه به جام دانشگاهی) ایجاد نمایید که در آن دانش آموزان به چند تیم تقسیم می شوند و وظیفه دارند که اطلاعات خواسته شده را با استفاده از تمام منابع کتابخانه های خود پیدا کنند. کتابداران نقش کارشناس و هدایتگر جام را به عهده خواهند داشت.

  • فضای سایبری در کتابخانه شما

ارتباط گسترده ای با روزنامه های محله، مدرسه و دانشگاهی اطراف خود داشته باشید و منابع و برنامه های کتابخانه خود را که برای اعضای شما مفید است، در اختیار آنها قرار دهید. دسترسی به اینترنت و برگزاری کلاس های استفاده از آن، کاتالوگ های آنلاین، پایگاه داده و منابع دیگر که برای اعضا مورد نیاز است را در کتابخانه ایجاد و ترویج کنید.

منبع: http://www.ala.org

تدوین و ترجمه: اسماعیل بابایی


[1] . ادبیات به کار رفته در این نوشتار خطاب به کتابداران و مسئولین کتابخانه ها می باشد.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۰۲
اسماعیل بابائی

نظرات  (۱)

۰۲ مهر ۹۳ ، ۱۳:۵۰ مرجان شاکری
سلوم.خوبین؟بدووووووو که آپم.
فقط بدو که منتظرتم
بخدا اگه نیومدی دیگه باهات قهرم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی