نوشته های شخصی اسماعیل بابائی

دل نوشته، ترجمه، و هرچه به ذهن متبادر شود....

دل نوشته، ترجمه، و هرچه به ذهن متبادر شود....

نوشته های شخصی اسماعیل بابائی

1- همیشه گرفتار آلزایمر و فراموشی شدن نگرانم می کنه. اتفاقات زیادی هر روز در اطراف میفته و مطالب مختلفی یا ترجمه میکنم و یا این طرف و اون طرف باهاشون برخورد می کنم که به نظرم جالب میاد. وبلاگ صندوق امانات خیلی خوبیه.
2-دونستن نظرات دیگران سوای مثبت و منفیش، تعریف یا تخریبش، باعث پیشرفته

طبقه بندی موضوعی

ایده های نمونه جهت برنامه ریزی: به نمایش گذاشتن گستردگی منابع کتابخانه شما

(بخش دوم)

   انجمن کتابداران آمریکا (ALA) دارای پنج حوزه عمل کلیدی است که ماموریت آن را به سمت و سوی ترویج بالاترین خدمات کتابخانه ای و  دسترسی به اطلاعات برای عموم مردم سوق می دهد. این حوزه عملهای کلیدی روشی کامل و بی نقص برای سازماندهی یک سری از فعالیت ها می باشد که شامل سواد اطلاعاتی، تنوع، آموزش و یادگیری مستمر و دسترسی یکسان می باشند. در شماره قبل چند ایده مربوط به سواد اطلاعاتی ارائه شد. در این شماره ایده هایی مربوط به تنوع و آموزش و یادگیری مستمر ارائه می گردد.

  1. تنوع
  2. نشان دهید که کتابخانه پذیرای همه افراد و ایده ها می باشد و مجموعه های آن بازتاب طیف گسترده ای از آرا، نظرات، صداها و فرهنگ های متفاوت است.

 

  • ایده چهره های متفاوت ،صداهای متفاوت در کتابخانه شما

     

    کتابها، لباس ها، غذاها و موسقی های سراسر دنیا را در کتابخانه تان به نمایش بگذارید. از یک گروه تئاتر محلی دعوت کنید تا در کتابخانه شما به ارای برنامه بپردازند. سعی کتید در کتابخانه میزبان سخرانی ها، نمایشگاه ها و کتابخوانی جوامع و فرهنگ های متفاوت باشید.

     

  • ایده به تصویر کشیدن محله در کتابخانه شما

مجموعه عکسی از تاریخ و محیط محله کتابخانه تان را در کتابخانه ایجاد کنید و در کنار آن آرشیوی از اقلام و آثاری که به نوعی بیانگر تاریخ محله مرتبط می شوند را نگهداری نمایید. انجام این عمل مراجعین شما را با سیر تاریخی ان محله آشنا خواهد نمود.

  • ایده ایجاد شهامت به یاد گیری در کتابخانه شما

به نوسوادن بزرگسال در کتابخانه احترام ویژه بگذارید. کتاب های ویژه نوسوادن بزرگسال و منابع دیداری و شنیداری آموزشی ویژه آنها را تهیه و در اختیار ایشان قرار دهید.از آنها بخواهید که نوشته های خود را در اختیار شما قرار دهند ؛ سپس، به همراه توضیحی در خصوص نحوه آموزش نوسوادان بزرگسال و نقش کتابخانه در یادگیری آنها جهت چاپ به یکی از روزنامه های محلی ارسال نمایید.

  1. آموزش و یادگیری مستمر
  2.   تبیین کنید که کتابخانه مکانی برای کمک به خود و یادگیری مادام العمر است. 

 

  • ایده تهیه لیست سایتهای مفید در کتابخانه شما

    لیست سایت های مفیدی که می توانند در پرورش  یادگیری مستمر برای مراجعین مختلف کمک کنند تهیه نمایید. به عنوان مثال می توانید لیست سایت های مربوط به کاریابی، لیست دانشگاه ها برای دانش آموزان سال آخر دبیرستان، سایتهای مربوط به کودکان، سالمندان، زوج هایی که به تازگی بچه دار شده اند و سایت هایی از این دست تهیه و در اختیار مراجعین قرار دهید.

     

  • ایده جستجوی بخت و اقبال در کتابخانه شما

    در کتابخانه سمینار سرمایه گذاری با حضور اساتید و صاحبان حرفه و کار محلی برگزار نمایید و به مراجعین کتاب ها، فیلم ها، مجلات، سی دی ها و  وب سایت هایی را معرفی کنید که آنها بتوانند استراتژی های سرمایه گذاری را با استفاده از آنها فرا بگیرند.

     

  • ایده ساخت آینده ای روشن تر در کتابخانه شما

    سمینار دوره آزمون پیشرفت آموزشی کلی (GED) را در کتابخانه برگزار نمایید. به دانش آموزان تمرین های کمکی به عنوان تکلیف در منزل پیشنهاد نمایید و یا اینکه اطلاعات مورد نیاز برای درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه ها و اخذ بورس تحصیلی به آنها ارائه نمایید.

     

  • ایده برگزاری کارگاه های جهانگردی در کتابخانه شما

    با دعوت از کارشناسان جهانگردی محلی ، کارگاه برنامه ریزی سفر برگزار نمایید و وب سایت ها و دیگر منابع مرجع در این خصوص را جهت استفاده مراجعین ارائه نمایید. اطلاعات لازم در خصوص ارزهای خارجی و نحوه برنامه ریزی تعطیلات برای خانواده را در اختیار مراجعین قرار دهید.

منبع:

 http://www.ala.org

تدوین و ترجمه: اسماعیل بابایی

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۱۲
اسماعیل بابائی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی