نوشته های شخصی اسماعیل بابائی

دل نوشته، ترجمه، و هرچه به ذهن متبادر شود....

دل نوشته، ترجمه، و هرچه به ذهن متبادر شود....

نوشته های شخصی اسماعیل بابائی

1- همیشه گرفتار آلزایمر و فراموشی شدن نگرانم می کنه. اتفاقات زیادی هر روز در اطراف میفته و مطالب مختلفی یا ترجمه میکنم و یا این طرف و اون طرف باهاشون برخورد می کنم که به نظرم جالب میاد. وبلاگ صندوق امانات خیلی خوبیه.
2-دونستن نظرات دیگران سوای مثبت و منفیش، تعریف یا تخریبش، باعث پیشرفته

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

تدوین و ترجمه : اسماعیل بابائی

کتابخانه‌های رایگان کوچک چیست؟

کتابخانه‌های رایگان کوچک محلی است که در آن همسایه  ها و عابرین کتاب های مورد علاقه خود در حوزه های مختلف به ویژه ادبیات و داستان را با یکدیگر مبادله می کنند. شکل اولیه متشکل از جعبه کتابی است که هر کس می تواند با گذاشتن یک یا دو کتاب ، کتابی را برای مطالعه بردارد.

مأموریت:

  • ارتقا دانش و عشق به خواندن با فراهم نمودن مبادلات رایگان کتاب در سراسر جهان

  • ایجاد حس اجتماعی با به اشتراک گذاشتن مهارت‌ها، خلاقیت و دانش در بین نسل‌های مختلف

استراتژی‌های کلیدی:

  • ارتقاء مهارت مطالعه برای کودکان، ارتقا دانش برای بزرگسالان و کتابخانه‌های سراسر جهان

     

تعداد کتابخانه‌های رایگان کوچک در حال حاضر :

  • تا ژانویه 2015 بیش از 25000 کتابخانه کوچک رایگان در همه ایالت‌های کشور آمریکا و بیش از 70 کشور به ثبت رسیده است.

سازمان:

کتابخانه‌های رایگان کوچک یک سازمان غیرانتفاعی و معاف از مالیات است که مأموریت دارد کودکان را به مطالعه و بزرگسالان را در سراسر جهان به ارتقای دانش ترغیب و تشویق نماید.

کتابخانه‌های رایگان کوچک سازه‌های دست ساز و  دارای مجموعه کتاب‌هایی هستند که توسط افراد در همه سنین و ذائقه و علاقه های متفاوت اهدا و به اشتراک گذاشته‌شده‌اند. بیشتر کتابخانه‌های رایگان کوچک در جلوی حیاط‌ها، پارک‌ها، باغ‌ها و هر مکان دیگری که دسترسی آسان به کتاب را برای افراد مختلف جامعه فراهم نماید قرار داده‌شده‌اند. کتابخانه‌ها به گونه ساخته‌شده‌اند که در برابر انواع وضعیت آب و هوایی سازگار و مقاوم بوده و گنجایش 20 تا 100 کتاب را دارند. تعدادی از سازه کتابخانه‌ها در کافی‌شاپ‌ها ، در رستوران‌ها و یا نزدیک آن‌ها و مراکز اجتماعی قرار داده‌شده‌اند.

طراحی سازه این کتابخانه‌ها که در ابتدا  شبیه به مدرسه یک اتاقی و یا یک‌"خانه کتاب" بود، به‌سرعت در طیف گسترده‌ای از اندازه، شکل، تم و سایر ویژگی‌های دیگر ارائه و ساخته شد. هرچند در بسیاری از مشاغل و ساختمان‌ها طی سالیان گذشته قفسه‌های"یک  کتاب  بردار، یکی  بیار" وجود داشته است؛ ولی ایده ایجاد شبکه‌های منحصربه‌فرد و سراسری با حمایت اجتماعی در سال 2010 شروع شد.

جنبش کتابخانه‌های رایگان کوچک:

بسیاری از مردم از ایده کتابخانه‌های رایگان کوچک استقبال کردند. به این دلیل که مؤسسان آن تصمیم به سازمان‌دهی شبکه غیرانتفاعی گرفتند تا کانال‌های ارتباطی مؤثرتر و حمایتی جهت فراهم نمودن امکان مطالعه برای عموم فراهم شود.

نظر عموم مردم در خصوص کتابخانه‌های رایگان کوچک:

  • کتابخانه‌ها همه‌جا در دسترس‌اند

  • کتابخانه‌ها شبیه لانه پرنده‌ها هستند.

  • کتابخانه نیاز به کارت عضویت ندارند، جریمه دیرکردی وجود ندارد، کسی از شما نمی‌خواهد که سکوت را رعایت کنید یا پچ‌پچ نکنید و اینکه مهم نیست اگر کتاب را برنگردانید.

نقل‌قول‌ها در خصوص کتابخانه‌های کوچک مطالعه:

  • مردم بیشتر از قبل همسایه‌ها و عابران را می‌بینند.

  • آن‌ها همان‌طور وقت بیشتری را برای آشنایی و مطالعه کتاب صرف می‌کنند، بیشتر از قبل با افراد مختلف نیز آشنا می‌شوند.

  • آن‌ها ارزش مبادله رایگان کتاب را بهتر درک می‌کنند به‌خصوص به دلیل اینکه تنوع و کیفیت کتاب‌ها آن‌ها را بیشتر شگفت‌زده خواهد کرد.

  • مردم به‌اندازه‌ای که– و حتی بیشتر-  علاقه‌مند به گرفتن کتاب هستند ، به اهدای کتاب نیز علاقه‌مند می‌شوند.

  • مشاغل محلی و کسب‌وکارهای کوچک گزارش می‌دهند که کتابخانه‌های رایگان کوچک به آن‌ها در جذب و حفظ مشتری‌هایشان کمک شایانی کرده است.

  • صاحبان بنگاه‌های مشاوره املاک اذعان کرده‌اند که کتابخانه‌ها (کوچک و بزرگ) تأثیر بسزایی بر خریداران مسکن داشته است به طوری که وجود کتابخانه‌های کوچک مطالعه به‌عنوان یکی از ملاک‌های اصلی  انتخاب محله مناسب برای زندگی محسوب می شود.

  • اکثریت‌ قریب ‌به ‌اتفاق کتابداران کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس به‌طور کامل از ایده ، مفهوم و نقش کتابخانه‌های رایگان کوچک به‌عنوان ابزارهای توسعه‌ای موفقیت کتابخانه حمایت می‌کنند.

  • کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از سنین و ذائقه‌های مختلف می‌توانند در اهدا و گرفتن کتاب شرکت کنند. افراد با پس‌زمینه‌های مختلف اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در این تلاش مردمی شرکت می‌کنند.

زوایای جدید جنبش کتابخانه‌های کوچک مطالعه

  • طراحان، صنعتگران وزنان، معماران و هنرمندان با ساخت سازه‌های کتابخانه‌های رایگان کوچک درواقع در حال خلق هنر جدید محلی در آمریکا هستند.

  • کتابخانه‌های رایگان کوچک در حال تبدیل‌شدن به محل تجمع مردم و راهنما به مناسبت‌های مختلف هستند؛ اتفاقاتی از قبیل تورهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، تورهای ماشین‌سواری خانوادگی شهرهای کوچک و ...

  • کتابخانه‌ها نقش مهمی به‌عنوان ابزارهای توسعه و آموزشی برای فعالیت‌های مدنی، اجتماعی و مسائل محیط زیستی ایفا می‌کنند.

  • ناشرین و مؤلفین از کتابخانه‌های رایگان کوچک به‌عنوان محلی جهت معرفی و توزیع کتاب‌هایشان استفاده می‌کنند.

  • سازمان‌های ملی و محلی به کتابخانه‌های رایگان کوچک به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری خوب جهت نشان دادن مسئولیت‌های اجتماعی نگاه می‌کنند و بخش از وظایف خود در قبال سازمان ، شرکا و مشتریان خود را در قالب این کتابخانه‌ها ایفا می‌کنند.

کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های رایگان کوچک:

سیستم‌های کتابخانه‌ای کلان‌شهرها و همچنین انجمن‌های ملی و استانی از کتابخانه‌های رایگان کوچک به‌عنوان استراتژی‌های توسعه‌ای مؤثر حمایت می‌کنند. آن‌ها اغلب برنامه‌های تحت عنوان " روز ساختن" دارند  و در آن تورهای بازدید و نمایشگاه کتاب برای حمایت از همکاران کوچک‌تر خود در جوامع محلی و روستایی برگزار می‌کنند.

منبع:

http://littlefreelibrary.org

این مطلب در  36آمین شماره ماهنامه الکترونیکی همآوا در فروردین 1394 به چاپ رسیده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۰۹:۱۴
اسماعیل بابائی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۴۳
اسماعیل بابائی